vrijdag 4 mei 2012

genieten van de vakantie

Het is inmiddels al een aantal weken geleden sinds mijn laatste 'Paasei-blog'.
Helaas werd poging 3 niet 'drie maal is scheepsrecht'.
Het begin begon al behoorlijk stressvol, omdat ik een vroege echo had gehad op dag 8 (Goede Vrijdag), waarbij de arts voorspeld had, dat ik op dinsdag na Pasen een eisprong zou hebben. Maar gedurende de maandag en dinsdagochtend sloegen de LH-testen nog helemaal niet uit, zelfs niet een klein beetje.
Dat zorgde dus voor spanning, omdat de kliniek een heel eind rijden is en het toch heel zuur zou zijn, als ik dinsdagavond zou horen dat ik veel te vroeg was en de dag erna nog eens terug moest komen.
Op dinsdagochtend dus overlegd met de kliniek en zij gaven aan dat ik maar gewoon moest komen, de echo zou nauwkeuriger zijn dan de lh-testen en ze zouden wel zien hoe het ervoor stond.

Dus na mijn werk weer met mama de inmiddels zeer bekende weg naar de kliniek gereden. Dit keer was het behoorlijk druk in de wachtruimte en we moesten dan ook bijna drie kwartier wachten. Ondertussen wat bemoedigende en gerusstellende woorden van Femke en Merel gekregen.
Dit keer een andere arts voor de IUI dan de vorige 2 keer, deze kwam wat minder gehaast en rustiger over. Hij gaf aan dat hij inderdaad ook voor een juiste timing ging en de eisprong desnoods zou opwekken met een decapeptylspuit.
Bij de echo zag hij dat de folikel nog niet de optimale grootte had. Ik denk dat de 80km die ik op zaterdag gewandeld had, misschien ook van invloed is geweest op de groei, je lichaam is dan toch met hele andere dingen bezig.
De arts wilde niet het risico lopen, dat de eisprong pas over 2 dagen zou komen, want zaadcellen kunnen wel een dag of 2,3 in de baarmoeder overleven, maar optimaal is dat natuurlijk niet en dan zouden er geen zaadjes meer zijn, als het ei zou springen.
Dus hij bracht het zaad in en stuurde me gelijk door naar de apotheek om de decapeptylspuit te halen en ook ter plekke te zetten. Als testdatum ging hij uit van 16 dagen na woensdag, omdat ik op dinsdag weliswaar een inseminatie had, maar op woensdag zou ik pas een eisprong hebben.
Het was de eerste keer dat ik hoorde dat ik pas na 16 dagen mag testen en ik denk ook niet dat ik zolang hoef te wachten, want de afgelopen 2 pogingen werd ik 12 en 13 dagen na de eisprong al ongesteld.

Een klein beetje teleurgesteld dat er alsnog hormonen bij deze poging aan te pas waren gekomen, maar wel blij dat we het op deze manier hebben kunnen oplossen, gingen we weer huiswaarts.
De eerste wachtweek verliep heel snel, merkte eigenlijk, net zoals bij poging 2, erg weinig. Denk dat ik er ook veel minder mee bezig was, in ieder geval niet zo als bij poging 2.
In week 2 kreeg ik wel wat andere klachten, zoals maagzuur en erg moe. Maar ook hierbij hield ik me 'gewoon' voor, dat dat zoveel dingen kon betekenen. Mensen om me heen kwamen wel met verhalen, dat zij dit ook hadden, maar ik hiekl me gewoon altijd ook voor, dat het alle kanten op zou kunnen gaan.

En zo ging ik de meivakantie in, even 2 weken vrij van school en tijd om leuke dingen te doen en ook tijd om even thuis aan te rommelen. De vakantie begon al super, want ik ging heerlijk uit eten en op stap met 3 lieve collega's, waarbij ik nog even twijfelende, omdat ik ossenhaasspies had besteld, die rose gebakken was en al sje zwanger bent, mag je geen rauwe of halfgare vleesproducten eten.
Maar in principe weet ik niet of ik, zwanger ben en ik kan me niet voorstellen dat alle vrouwen, die bezig zijn met zwanger worden, in de 2 wachtweken alle dingen laten staan.

Ik neem elke ochtend mijn temperatuur, is een beetje een gewoonte geworden, en voer dit ook in op een website. Zo krijg je zicht op het temperatuurverloop tijdens je cyclus. Na de menstruatie en voor de eisprong is die lager dan na de eisprong. Dus na de inseminatie zag ik inderdaad dat de temperatuur omhoog ging en zolang als die hoog blijft, komt er geen menstruatie aan.
Dat is natuurlijk niet in 100% van de gevallen zo, temperaturen is geen waterdichte methode, maar ik heb de afgelopen maanden gezien dat bij mij altijd de temperatuur omlaag ging en ik dan ongesteld werd.
En op maandagmorgen, de eerste dag van de vakantie, was het inderdaad lager dan de dagen ervoor :(
Daar lig je dan in bed, wel gelijk vriendin N ge-appt, om ht toch even kwijt te kunnen, want er is toch de teleurstelling.

Geen reden om op te staan, dus gewoon in bed blijven liggen, todat ik mezelf een schop onder de kont moest geven om toch iets van de dag te maken. Dus lekker naar Ikea om te brunchen en wat spulletjes uit te zoeken voor het huis.
Er was die dag geen bloed en omdat ik dinsdagochtend nog een lagere temperatuur had en geen zin had om de hele tijd op bloed te wachten, toch maar een test gedaan, die negatief was. Definitief dus geen geslaagde poging.
In de loop van de dag kreeg ik toch nog wat hoop, omdat er nog steeds geen bloed was en een aantal mensen zeiden, dat ik misschien te vroeg getest had. Maar aan het begin van de avond brak het door en wist ik het zeker, geen zwqangerschap in deze maand.

Natuurlijk is dat even zuur, maar ik had zoveel leuke dingen gepland en kon mijn verhaal goed kwijt, dat ik gelukkig al weer snel vooruit kon kijken. Ik ben pas net bezig en natuurlijk is er elke keer weer een kans, maar gemiddeld duurt het toch echt 6-8 pogingen, dus nog geen tijd om te wanhopen.
Wel heb ik besloten om nu even een time-out te nemen, het plannen en op en neer reizen naar Brabant kost me nu teveel energie.
Het einde van het schooljaar is in zicht, dus er komt nog behoorlijk wat werk op me af en ook met andere dingen is het even te druk.
Dat klinkt misschien voor ene buitenstaander net, alsof ik al opgeef, of erger nog, geen echte kinderwens heb, omdat ik niet elke maand benut, maar wil een poging met een goed gevoel ingaan en dat vind ik veel belangrijker.

Bedankt dus voor nu voor het meelezen en als je je aanmeldt, krijg je vanzelf een meial-berichtje als ik weer wat nieuws te melden heb!

1 opmerking:

  1. En de vakantie is weer voorbij. Terug naar de hectiek. Succes deze laatste ruk tot de zomervakantie.

    BeantwoordenVerwijderen